كروبي:
دخل و تصرفي در انتخابات نشده است
خبرگزاري فارس: دبيركل حزب اعتماد ملي درباره انتخابات گفت: بنده نمي‌‏گويم در آراي مردم دخل و تصرف شده اما نحوه اطلاع رساني شبهه‌‏آور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس مهدي كروبي دبيركل حزب اعتمادملي عصر امروز دوشنبه در يك نشست مطبوعاتي در محل دفتر خود ضمن تقدير از حضور پر شور مردم در انتخابات 24 آذر گفت: اساس تفكر امام(ره) پس از توكل به خدا مردم بودند. امام(ره) معتقد بود حضور مردم در صحنه‌‏ها هر بن‌‏بستي را باز مي‌‏كند.
كروبي با بيان اينكه ارزش قائل شدن براي مردم در اين است كه از آراي آنها صيانت شود، افزود: تشكر عملي از مردم در صيانت از آراي آنها است و آنچه را كه مردم به آن راي داده‌‏اند، همان بايد ثمر بنشيند.
وي نسبت به مخدوش نشدن آراي مردم هشدار داده و اظهار داشت: مخدوش شدن راي مردم هم ناسپاسي به مردم است و هم به مردم ضربه مي‌‏زند و تبعات منفي به جاي مي‌‏گذارد بنابراين از مسوولان اجرايي و نظارتي انتخابات مي‌‏خواهم شيريني حضور مردم در انتخابات را تلخ نكنند.
اين فعال سياسي با بيان اينكه اخبار بدي از اتفاقات بعد از انتخابات به گوش مي‌رسد، تصريح كرد: در انتخابات گذشته هميشه معمول بود كه آرا در محل اخذ راي شمارش شود اما در اين انتخابات ديديم كه آراي مردم براي شمارش رايانه‌‏اي به نقاط مشخصي انتقال داده شد. اولين اشكال در اين دوره انتخابات عدم سرعت مناسب در شمارش آرا است كه در قانون تاكيد شده است شمارش آرا بايد بلافاصله پس از برگزاري انتخابات و پايان زمان اخذ راي شروع شود و نتايج انتخابات به تدريج به مردم اعلام شود. در اين انتخابات براي اولين بار در اعلام نتايج اوليه شمارش آرا، 58 ساعت تاخير به وجود آمد.
كروبي دومين اشكال در برگزاري انتخابات شوراهاي شهر و روستا انتقال صندوق‌‏هاي راي براي شمارش به سايت‌‏هايي مشخص عنوان كرد و بيان داشت: جالب اينجاست كه مسوولان برگزاري انتخابات براي شمارش آرا در اين سايت‌‏ها حضور نداشتند. در اين انتخابات همچنين مشاهده كرديم كه بين ناظران و مجريان انتخابات در شمارش آرا اختلاف وجود داشت.
وي اضافه كرد: در انتخابات شوراها برخي صندوق‌‏هاي اخذ راي گم شده بود و پس از مدتي براي شمارش به سايت‌‏ها منتقل شد كه اين امر ابهام به وجود مي‌‏آورد، حتي برخي صندوق‌‏ها نيز ظهر امروز به سايت‌‏ها وارد شده است. در برخي سايت‌‏ها نيز شمارش‌‏كنندگان آرا كه آشناي به كار بودند، عوض شدند و نفرات ديگري جايگزين آنها شدند.
دبيركل حزب اعتمادملي با انتقاد از اينكه نمايندگان ائتلاف اصلاح‌‏طلبان را به برخي سايت‌‏ها راه نداده‌‏اند، گفت: اين امر در حالي صورت گرفت كه وزير كشور هم اعلام كرده بود كه داوطلبان مي‌‏توانند نمايندگاني در پاي صندوق‌‏ها داشته باشند.
كروبي با اشاره به نگراني نمايندگان مجلس از نحوه شمارش آراي انتخابات شوراها، گفت: بهترين اقدام اين است كه نمايندگان مجلس بتوانند نماينده‌‏اي را براي شمارش آرا در سايت‌‏ها داشته باشند.
وي در مورد انتخابات مجلس خبرگان رهبري گفت: در اين انتخابات كساني كه راي نياورده‌‏اند، اعتراضاتي دارند و قرار است اسناد خود را ارائه كنند. خيلي عجيب است برخي كانديداها كه 8 سال پيش نيز در انتخابات شركت كرده بودند، در اين دوره نيز در ليست‌‏هاي متعددي حضور داشتند و فعاليتشان بيشتر از گذشته هم شده بود، با وجود گستردگي آرا راي نياوردند و ميزان رايشان به مراتب كمتر از قبل شده است.
اين فعال سياسي خاطرنشان ساخت: اين خيلي عجيب است كه در انتخابات خبرگان يك ليست خاص راي آورده و فقط دو نفر كه خارج از اين ليست بودند، به مجلس خبرگان راه يافتند.
كروبي ضمن انتقاد از تاخير در اعلام نتايج انتخابات شوراها گفت: اعلام تاخيري و قطره‌چكاني در اعلام اخبار شمارش آرا باعث ايجاد شبهه مي‌شود و مسوولان برگزاري انتخابات بايد در اين خصوص رفع شبهه كنند. ديدگاهي در كشور وجود دارد كه به راي مردم اعتقادي ندارد و در آرا دخل و تصرف مي‌‏كند اما كساني كه به راي مردم اعتقاد دارند، نبايد در آن دخل و تصرف كنند. بنده نمي‌‏گويم در آراي مردم دخل و تصرفي شده اما مي‌‏گويم كه عملكرد مسوولان برگزاركننده انتخابات شبهه‌‏آور بوده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه غير از اعتراض اقدام ديگري انجام داده‌‏ايد يا خير، اظهار داشت: بنده جز اعتراض كار ديگري نمي‌‏توانم انجام دهم، ضمن اينكه مسوولان نيز بايد به اعتراضات ما شكايت‌‏هاي داوطلبان و دغدغه‌‏هاي مسوولان نظام توجه كنند.
دبيركل حزب اعتمادملي در خصوص اينكه آيا نگراني‌‏هاي خود در خصوص برگزاري انتخابات را با مقام معظم رهبري مطرح كرده است يا خير، تصريح كرد: بنده جلسه‌‏اي را با آقاي هاشمي و برخي مسوولان ديگر داشته‌‏ام اما تاكنون جلسه‌‏اي با رهبري نداشته‌‏ام.
كروبي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه پس از مذاكره و رايزني با هاشمي و خاتمي اقدام اصلاح‌‏طلبان در خصوص اعتراض به شمارش آراي انتخابات شوراها چيست؟ بيان داشت: شنبه شب جمع زيادي از داوطلبان به خانه ما آمدند و نگراني‌‏هاي خود را از اخبار رسيده و نيز تاخير در شمارش آرا اعلام كردند و با هاشمي نيز جلسه‌‏اي داشتند. بنده نيز جلسه‌‏اي با آقاي هاشمي در مجمع تشخيص مصلحت نظام داشتم و ايشان هم از اين مساله ابراز نگراني مي‌‏كرد و با اين موضوع مثبت برخورد كرد. به صورت تلفني هم با آقاي خاتمي صحبت كردم.
وي افزود: بنده شنيده‌‏ام آقاي هاشمي با وزارت كشور هم صحبت‌‏هايي را داشته است، به هر حال اجرا و نظارت با آنهاست و آنها بايد به قانون عمل كنند. ضمن اينكه نيازي به اعتراض و تذكر ما نيست و همه مسوولان بايد به وظيفه خود عمل كنند.
دبيركل حزب اعتماد ملي تاكيد كرد: مسوولان بايد از آراي مردم صيانت كنند چون اگر اين موضوع در بين مردم جا بيفتد كه در آرا دخل و تصرف مي‌‏شود، بزرگ‌‏ترين ضربه را به حضور مردم مي‌‏زند.
كروبي در پاسخ به خبرنگاري كه خواستار ارائه تحليل خود از تركيب شوراي شهر تهران شد، خاطرنشان ساخت: بنده به تركيب شورا كاري ندارم اما صحبت از اين است كه راي مردم خوانده شود و كار شبهه‌‏انگيز انجام نشود، بنابراين راي مردم هر چه باشد، بايد ملاك قرار بگيرد و به آن احترام گذاشته شود. نتايج اوليه انتخابات شوراها بايد روز شنبه اعلام مي‌‏شد نه صبح روز دوشنبه.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد معمولاً زماني كه دولت‌‏ها روي كار مي‌‏آيند تا چند سال پس از آن تمام مجالس و نهادها را با انتخاب مردم در دست مي‌‏گيرند اما در انتخابات شوراها مشاهده كرديم كه حاميان دولت نهم به شوراها راه نيافتند، تحليل شما در اين خصوص چيست؟ يادآور شد: هر دولتي بايد به نحوه روي كار آمدنش دقت كند. تداوم موفقيت دولت‌‏ها نيز به نحوه روي كار آمدن آنها بستگي دارد.
اين فعال سياسي رويكرد مردم در اين دوره از انتخابات را خوب توصيف كرد و گفت: وضع اصلاح‌‏طلبان در اكثر استان‌‏هاي كشور خوب است و تركيب شوراها در شهرستان‌‏ها و استان‌‏ها كاملاً به سمت اصلاح‌‏طلبان است. برخي از مستقل‌‏ها نيز كه به شوراها راه يافتند، گرايشات اصلاح‌‏طلبانه دارند.
كروبي با انتقاد از عدم توجه اصلاح‌طلبان به ارائه تعريف مشخص از اصلاحات اظهار داشت: هيچ‌‏كس نمي‌‏تواند اصلاحات را منكر شود و بگويد آن را قبول ندارم اما بنده معتقدم اصلاحات بايد تعريف شود، متاسفانه اصلاح‌‏طلبان به اين امر توجه نكرده‌‏اند. اصلاحات بايد در چارچوب قانون اساسي تعريف شود و من به اين اصلاحات التزام دارم. اين قانون اساسي هم نبايد فقط يك اسم و عنوان باشد بايد به عمق و مفهوم واقعي قانون اساسي كه مبين اسلام و جمهوري است توجه شده و اصلاحات بر مبناي آن تعريف شود تا بين اصلاح‌طلب واقعي و غير واقعي تميز داده شود.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر اينكه در صورت پيروزي اصلاح‌‏طلبان در شوراها آيا آنها به رويكرد سابق خود در زمان دولت اصلاحات ادامه مي‌‏دهند يا تغيير رويكرد مي‌دهند؟ گفت: بنده سخنگوي كل اصلاح‌‏طلبان نيستم اما به عنوان دبيركل حزب اعتماد ملي معتقدم اشتباه و خطا از هر انساني ممكن است سر بزند. مبناي من از اصلاحات اين است كه در چارچوب قانون اساسي و آرمان‌‏هاي انقلاب و امام(ره) و با توجه به فرهنگ جامعه باشد. كه البته اكثر اصلاح‌‏طلبان نيز اين نگاه را دارند.
كروبي افزود: توسعه سياسي با توسعه فرهنگي و اقتصادي جداي از هم نيستند كه البته اكثر اصلاح‌‏طلبان نيز به اين نگرش برگشته‌‏اند كه تركيب ليست‌‏هاي آنها در استان‌‏هاي مختلف مويد اين موضوع است.
وي تاكيد كرد: اصلاحات بايد در چارچوب قانون اساسي تعريف شود. مبناي قانون اساسي اسلاميت و جمهوريت نظام است؛ آن جمهوريتي كه مدنظر امام(ره), شهيد مطهري و شهيد بهشتي بود و معتقد بود كه ميزان راي مردم است.
دبيركل حزب اعتماد ملي در پاسخ به اين سوال كه آيا راهيابي برخي نامزدهاي اصلاح‌‏طلب به شوراهاي شهر مربوط به تغيير رويكرد اصلاح‌‏طلبان است يا خير، گفت: مقداري از اين امر مربوط به تغيير رويكرد اصلاح‌طلبان است و مقداري نيز مربوط به زيبا عمل كردن كساني بود در انتخابات شكست خوردند. همانگونه كه ما در گذشته زيبا عمل كرديم و شكست خورديم.
كروبي با بيان اينكه تركيب اوليه نتايج انتخابات شوراي شهر تهران مي‌‏تواند در اين شورا خوب عمل كند، گفت: بنده خوشبينم كه اگر همين تركيب وارد شوراي شهر تهران شود، بتواند خوب عمل كند. در مجلس نيز گرايشات سياسي مختلف وجود دارد. اگر بنا بر كار كردن و خدمت كردن باشد اختلافي پيش نمي‌آيد، اختلاف وقتي پيش مي‌آيد كه مسايل ديگر پيش بيايد
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا